Tuesday, June 23, 2009

Huh! Rasa nak termuntah

Uwek!!! Itulah ekspresi diri saya sekarang ni. Nak termuntah dek kesibukan tiap2 hari yang ditempuhi tanpa si Mar tu (maid). Saya pulak tengah tunggu maid yang baru. Bila Mar kata nak balik kampung seminggu, adoooo dalam hati dah agak dah apa yang akan berlaku.
Mak mertua lagi la kesian. Terkejar-kejar memasak kat rumah sorang2. Nasib baik si Yani (maid kakak ipar) ada juga tolong Mak Mertua. Semalam Mak kata rasa macam nak demam.
Rutin harian saya berubah bila takde Mar. Tiap2 hari kena make sure sebelum 6.30 dah kena ada kat dapur to prepare breakfast. Tak larat nak buat awal2 memandangkan saya siap mengemas dapur pun habis dalam pukul 9 ke 9.30 malam pada malam sebelumnya. Kena buat kerja cepat2 coz must make sure dah siap by 7 coz anak2 nak ke sekolah by 7.30.
Memandangkan saya agak lembap sikit bab2 penyediaan makanan pada waktu pagi maka, malamnya saya dah prepare utk esok. Contohnya kalau esok pagi makan spaghetti, malamnya saya dah rebus dan buah kuah siap2. Esoknya cuma hidangkan saja. Kalau buat bihun atau nasi lemak saya dah potong bahan2nya, esoknya cuma tunggu masak je. Susunan kat meja makan utk breakfast dah susun siap2 malam tu lepas kemas dapur. Kadang2 Husna tolong susun piring makan, sudu garfu dan tisu sebab kesian tengok Umminya yang kepenatan.
Buat kerja rasa macam nak tercabut jantung. Lepas sembahyang buat breakfast, lepas tu siapkan anak2, bila diorang dah gi sekolah gi mesin baju. Pastu kemas dan sapu dapur. Pastu prepare sup budak2 untuk lunch. Kalau ada apa2 yang boleh dibantu untuk lunch tolong potong bahan2 untuk memasak kat mak mertua. Pastu kemas bilik, mandi dan siap utk gi ofis. Sebelum gi ofis saya jemur baju dulu. Kadang2 bila tengok baju tak sempat nak mesin tapi bakul dah ada kat bilik mesin, mak mertua saya yang baik hati tolong mesinkan baju masa dia menyiram pokok2 kat bawah tu.
Bila balik kerja pulak, dah singsing lengan baju siapkan meja makan untuk makan malam. Hidangkan lauk jer coz mak mertua dah masak. Suap anak2 kalau diorang tak makan lagi. Kadang2 mandikan si Khalis yang baru bangun tido petang. pastu makan malam siap2 kalau Hubby balik awal, buat susu anak2 & milo hubby barula naik atas mandi dan sembahyang Maghrib.
Lepas sembahyang turun bawah balik untuk kemas dapur dan masak air. Sambil2 tu potong bahan2 untuk breakfast esoknya. Habis kemas baru ke bilik untuk tidurkan anak2 dan apalagi saya pun belayar sekali la. Kepenatan yang amat sangat.
Hari minggu pulak saya rasa kerja tak berhenti dari kul 6.30 pagi sampai ke malam. Berhenti pun cuma makan je kot. Sampaikan saya tunggu Khalis buat homework sambil lipat baju. Bila saya menyapu sampah sendiri barulah tau rupanya sampah banyak terkumpul kat bawah sofa. Eiii malas betul maid adik ipar & kakak ipar yang tolong sapu tiap2 hari. haaaa selonggok sampah saya kumpul sampai mak Mertua terkejut. Kesian Mak Mertua plak asyik kata bagai nak demam.
Ya Allah bila la si Mar ni nak balik, janjinya hari Sabtu lepas tapi dia call inform yang bot rosak tak boleh balik lagi.
bagai nak termuntah rasanya saya buat kerja2 ni. Barula saya rasa macam mana kalau takde maid. Kesian betul kat kawan2 yang bekerja dan takde maid. Dapat saya rasakan begitu memenatkan. Macam nilah mak saya jaga kitorang kecik2 dulu. Bezanya mak tak kerja adala rest sikit. tapi yang saya rasa terharu sangat sebab dulu saya selalu tolong mak kat dapur sekarang Husna pulak tolong saya walaupun she's just 5 years old tapi dah faham akan selok belok dapur.
Saya tunggu Mar balik dan apalagi Spa time le!!. Nak berehat dan manjakan diri yang kepenatan nih.

2 comments:

  1. Muntah-muntah? Nak tambah la tu...

    ReplyDelete
  2. Taklah.Penat....So far ,selama mengandungkan Husna & Khalis I takde muntah2 ok macam biasa. Cuma hidung suka bleeding.

    ReplyDelete