Monday, June 8, 2009

When u are under drug........

Salam semua,

Just nak share with all of you bagaimana rasanya berada seakan di awang-awangan. Akibat selsema dan batuk yang tak kebah2, saya pun gi DEMC ambil ubat ngan Husna hari Jumaat lepas. Masa gi amik ubat kat kaunter saya diberitahu bahawa ubat batuk can cause drowsiness, so takleh makan ubat kalau nak drive le atau kerja-kerja teknikal. Maka hari tu akibat keletihan drive dan sakit kepala ,saya pun makan malam dalam pukul 6.30 petang dan terus makan ubat.

Saya pun buat siap2 Milo & susu Khalis and Husna dan diorang kata tak nak tidur lagi. Dah siap mandi saya suruh budak2 habiskan susu sambil tengok CD dan saya pesan kat Khalis tutup TV dan DVD player sendiri coz Ummi nak tido awal. Selepas itu saya tak sedar apa2 pun. Lalokla katakan.

Alih2 Mak Mertua saya tanya semasa breakfast, "Sedar tak semalam, semak2 kat tanah kosong sebelah rumah kita terbakar semalam?" Saya cakap memang tak sedar sebab makan ubat batuk. Berpeluh- peluh Ayah Mertua padamkan api ngan Si Tik (guard) tu. tapi tak berjaya juga. Akhirnya, Home Guard pun telefon BOMBA la. Mesti Home Guard nampak api marak sebab post guard diorang kat simpang bawah tu. Memang boleh nampak jelas. Ayah Mertua nampak ok je tapi dalam hati tuhan je yang tahu, sebab Ayahlah yang bakar sampah kat semak samun tu. Geram sangat. Patut la dekat2 Maghrib, Ayah baru keluar ke depan sambil pakai "uniform" berkebun dia. Saya pun heran. Normally, dekat Maghrib Ayah masuk rumah tapi hari tu baru nak keluar. Rupa2nya ada agenda, Ayah nak bakar sampah sebab kat semak samun tu menyebabkan rumah ni dah banyak nyamuk. Tak nak bagi orang nampak la konon. Alih2 dalam pukul 10 mlm api tak padam2 malah marak lagi. Ayah dah gelabah sebab orang BOMBA kata ni mesti kes bakar sampah lah ni. Mak kata masuk je rumah Ayah asyik kata " Alamak, mesti I kena saman lepas ni sebab bakar sampah kat situ."

Sebenarnya, rumah banglo kat sebelah dan bawah terbengkalai. Tu yang banyak nyamuk tu. Ayah geram sangat bila tengok kulit cucu2 dia especially Khalis & Alma yang berbintat-bintat digigit nyamuk.
Kejadian satu lagi berpunca daripada saya sendiri. Pada pagi Sabtu tu, selepas dengar cerita pasal kebakaran tu, saya pun amik keputusan makan ubat lambat sikit. Mak Mertua cadangkan kepada saya buat ayam percik. Perghhh. Dah lam tak makan. Dah pukul 10.30 saya makan ubat. So, lepas tu saya pun bakar ayam2 tu separuh, dan masukkan sos ayam percik. Mak pesan, buat dua pinggan, satu lagi bakar sebelah petang. Akibat malas nak buat kerja dua kali, maka sayapun, bakar la ayam dalam kedua-dua pinggan (anggaran hampir 18 ketul ayam). Lepas tu Husna merengek-rengek nak tidur sebab dia pun makan ubat batuk. Saya pun perlahankan api oven ke 50 darjah takut hangit. Dalam 5 minit lagi masaklah sebab saya guna api bawah & api atas. Saya ke depan dan duduk di sofa menepuk-nepuk Husna.

Alih2 saya terlelap. Saya terjaga bila terdengar kokokan jam ayam kat hall. hah dah pukul 12.00.Alamak ayam aku kat dapur. Bila saya ke dapur. huh hitamnya bahagian atas sebab dah lebih 15 minit dari waktu yang saya tetapkan. Tapi sos ayam percik masih ok. Semasa keluarkan ayam tu, Mak Mertua melintas di depan saya. Dia terkejut." YA Allah. Hitamnya ayam ni. Laaa. Bakar dua2 pinggan sekali ke?" hah saya yang dalam keadaan agak blurr sambil cakap. "Tak sedar. Terlelap tadi lepas makan ubat batuk.". Saya macam rasa sedar tak sedar je. Saya angkat ayam tu dan pesan pada Mar, potong bahagian atas yang hitam tu. Saya naik ke atas dan tidur balik sampai pukul 1.30. Bila bangun, saya tengok Husna & Khalis pun tidur sekali atas katil saya.

Saya turun ke dapur. Dalam hati mesti takde orang nak makan nih. So, saya pun makan la ayam percik ni sorang2. tapi yang buat saya terkejut, ayam percik ni laku jugak sebab tinggal seketul lepas Hubby makan pada waktu petang. Ayah mertua pulak meratah ayam ni lepas balik main golf dan tak sedar yang menantu dia dah masak ayam hangit. Tapi dek kepakaran Mar (maid) memotong bahagian hangit, semua orang tak perasan. Alhamdulillah.
Ini membuatkan saya terfikir patutla mat-mat gian cari ubat batuk sebagai alternatif bila "benda" diorang takde. Lalok giler makan ubat batuk ni. Mau taknye, BOMBA datang pun saya tak dengar. Ayam hangit kat dapur pun saya tak sedar. Tapi alhamdulillah semuanya selamat. So, kalau nak makan ubat batuk kena timing betul2. Silap timing habis ler.
Lagi satu kalau Mak Mertua pesan, jangan langgar pesan dia. Haa. Tulah banyak pengajaran saya dapat hari tu.

No comments:

Post a Comment